Saturday, February 12, 2011

39B = Adiwira Negara

Di satu hari saya membelek kembali mail didalam ‘inbox file’ sebelum memadamkannya ,lalu terjumpa satu mail dari sahabat akrab, selepas membaca saya rujuk kembali jawapan saya dan mencantumkannya, saya dapati catatan ini mempunyai nilai informasi dan mode pendidikan yang patut dikongsikan bersama melalui laman ini . dengan sedikit edit dan delete bahan yang tak perlu saya paparkan dibawah buat renungan dibawah ini.
Dari sahabat (inbox)

Bang Mail...apa khabar? saya alhamdulillah...biasa2 jer....anyway ....baru2 ni jiran depan rumah sy kena tangkap polis...coz rumah tu jadi makmal memproses dadah...jenis shabu...ada masuk paper 28@29 jan 2011 baru ni...muda gak yg kena tu.....umur 22-26 thn....3 orang...confirm kena 39B hukuman gantung.....mulanya saya tak tahu...ipar juga yg bagi tahu......tapi yang peliknya...sampai skrg jiran2 x habis dok citer pasal keburukan dan mcm2 lg....lebih2 lg pasal hukuman gantung tu.......betul @ tidak pendapat saya ni bang....pada saya mmg dari segi teknikalnya mmg salah...tapi hakikatnya mereka bertiga tu tersangat beruntung...kerana mereka dapat tahu bila masanya mereka akan digantung...sedangkan kita ni tak tahu lagi macam mana...... ....hairan sungguhkan..manusia2 di sekeliling saya ni.....keburukan yg sentiasa menjadi bahan tomahan,fitnah dan isu yg di bangkitkan.....langsung tak memandang kebaikan yg menanti......so...what your comment.....

Dari reply / sent item
Ye Mal, memang benar, cukup ngeri kalau kita renung jenis2 kematian yang begitu, itulah tujuan hukum diturunkan, mesejnya untuk mengawal manusia i.e korbankan beberapa penjenayah untuk memberikan amaran kepada beberapa ribu prospek pelaku jenayah demi kesejahteraan beberapa juta 'innocent' yang lemah. Bagi si hamba itu (saya tukar istilahnya) pula dia punya takdirnya sendiri sejak azali, telah di tetapkan waktu lahir nya , mati dan sebabnya ..tali ?... kesemuanya.. iatu bermula dari cenderungnya, seleranya, kecerdasannya akan saling bantu-membantu kearah kesempurna perintah 'jadi' seperti yg ditetapkan diazali, persepsi awam ,boleh kita peduli tapi jangan ambil hati , ianya boleh dijadikan bahan study (afaaluLah-satu bab dalam ilmu tahkik = SUFI ) (agi idup agi ku cari).

Assalamualaikum wa rahmatullah

2 comments:

  1. well written, mcm profesional blogger, hehe. abah share kt facebook, nnt byk org baca.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete