Friday, February 11, 2011

kilat ikan di ayer dah tahu jantan betina...arif atau prejudis

Kita istilahkannya sebagai tanggapan maklumat sepintas lalu, iye..kita di bawah sedar selalu telah meletakan satu dasar yg bersumberkan maklumat yg di terima, yg mungkin jauh apa yg perlu difahami, mari kita lihat kes ini,
Ah chong yg sedang maka dikantin berkata “aya.. manyak silap la” , dengan spontan Ali berkata “ apa ni, silap apa ? tukang masak ke ? atau ada allergic ? Itu sikap kita dalam intepretasi terhadap insiden itu berbanding fakta yg sebenarnya Ah Chong sedang memberi komplimen yg diartikan sebagai makanan ini sangat sedap. Inilah yg mengingatkan saya kepada satu pesan dari bapa dan guru saya,yang didengar dari seorang ulama berkata “ apa yg kau lihat jangan percaya, apa yang kau dengar jangan percaya melainkan dengan usul periksa”.
Disebabkan “ usul periksa “ inilah kita percaya kitab asbabun-nuzul diterbitkan bagi membantu umat memahami Al-Quran, didalamnya dicatakan sebab turun ayat, waktunya, tempatnya dan lain-lain lagi, tidak boleh sekadar baca dan alih bahasa sahaja, ini tidak sesuai , kerana ianya boleh diklasifikasikan sama saja dengan tanggapan maklumat sepintas lalu, apa lagi Al Ghazali didalam kitabnya berjudul arrisalatul laduniyah ada menyebut sebuah hadis qudsi yg berbunyi
“ ma min ayatin, min ayatinnil quraani illa wa laha dzohrun wa batnun, li batnihi batnun ila sab’atin abtun, wa fi riwatin ila tis’atin abtun “ yang membawa maksud apa-apa saja dari ayat-ayat kami, dari ayat-ayat kitab / bacaan kami ada mempunyai dzahir dan bathin, bathin itu pula ada mempunyai hingga tujuh bathin lagi, didalam riwayat yang lain sehingga sembilan batin, bayangkanlah, amat rumit bunyinya.
Kita telah perhati diawal tulisan ini pada peringkat sekular dan kita lihat bagaimana ‘consequence”nya, jika dalam hal agama tentulah demikian juga.
Mengakhiri catatan penulis berharap semua kita akan mengutamakan kod 'usul periksa' sebagai platform dalam memproses tindakan tanpa dipengaruhi seperti tajuk diatas.
sekian , wassalam.

No comments:

Post a Comment